Kumpulan Puisi Terindah Tentang Kehidupan



Contoh Kumpulan Terindah tentang Alam  atau sebagai ucap rasa syukur maupun segala sesuatu yang berhubungan dengan alam sekita kita Puisi Terindah tentang alam semesta, tercipta dengan begitu lirih dan indahnya di secarik kertas, di ujung tinta yang membasahinya. 

Kumpulan Puisi Terbaik sepanjang masa tentang alam, ada sedikit rasa gundah, menyentuh hati, puisi memang penuh misteri cinta , terlebih makin dirasakan saat Ada berjuta bayangan dan kenangan masa lampau Anda dengan seseorang saat masih memegang tali ikatan Cinta Yang Romantis ,

Dan berikut kami paparkan sejumlah dan contoh puisi bertema alam dan keindahan semesta yang mungkin Anda rasakan juga di lungkungan sekitar .

"Contoh Puisi Terindah Tentang Kehidupan Alam Semesta Penuh Makna Terdalam"


Bangkitkan aku ,Tuhan.....…
Rintik hujan aku abaikan..
Guruh berdentum tanpa sedikit getaran di hatiku..
Seolah-olah aku tidak mendengar jeritan alam..

Di manakah aku..
Hidupku kini laksana ikan di lautan luas..
Berenang bebas tanpa haluan..
Tenang menyusuri samudera tatkala petir berdentum..
Bagaikan buih-buih air berenang bersama sang ikan..
Tidak menghirau petir di darat..

Sadarkan diriku dari lamunan ini ..
Kerap kali ku lihat cahaya kecil di ujung kegelapan malam..
Adakah sinar kejayaan..
ataupun api penyiksaan..
Hendakku kejar dan aku gapai..
Tapi semakin laju aku berlari..
Semakin jauh ia pergi meninggalkan ku..

Hujan semakin lebat..
Tapi mengapa aku tidak kisah semua itu..
Mengapa aku hanya mendengar titisan hujan
seperti hembusan angin di subuh hari..
Loceng di hati masih belum mampu menyedarkanku dari lamunan..

Kini ku sadari..
Titisan hujan hanya membuat diriku dibuai bayangan..
Hanya titisan air mataku mampu menyadarkan aku dari lamunan..
Mengalir kering di kelopak mataku..
Seperti memberitahu apa yang berlaku..

Berdetikla loceng di hati,
Membangunkanku dari mimpi tanpa tidur..
Ku serahkan kepada ilahi,
Bagi menentukan perjalanan hidupku,
yang kini jauh di dasar laut..

Contoh Puisi Terindah Tentang Kehidupan
Contoh Puisi Terindah Tentang Kehidupan

Kumpulan Terindah Alam diatas masih berbalut dengan gaya khas puisi lama yang masih mengusung peribahasa melayu, sedikit sentuhan makna  Alegori yang membuat para pembacanya harus yakin dan intelektualitas dalam pengartian bait Puisi atau Syair Alam tersebut.


0 Responses to “Kumpulan Puisi Terindah Tentang Kehidupan”